יום ראשון, 23 בפברואר 2014

מה קרה לנתי גרוסמן? האם נעלמה ההשקפה?

בס"ד

מעניין למה היום כותב המאמר חוגג?? הוחלפה השיטה ??

מה קרה לנתי גרוסמן? נעלמה ההשקפה ?

"מטרות אחרות, מדדים שונים" מאמר מערכת " יתד היום "

(מתאריך יד אלול התשעא - 13/9/2011 )

העוסקים בתחומי התקשורת והשיווק בציבור החרדי, דשו מזה כשבוע בתוצאותיו של הסקר
התקופתי שעורך מכון TGI בעניין שיעורי התפוצה והחשיפה של התקשורת החרדית. מכון המחקר
אינו מגדיר את מי שראוי להיקרא " תקשורת חרדית" על פי דעתם של מרנן גדולי ישראל, וסוקר גם
כלי תקשורת פסולים, דוגמת השבועונים והחינמונים למיניהם, תחנות שידור של " רדיו חרדי" וכדו , ´
ואותה תקשורת מסחרית עסקה באינטנסיביות בנתונים שפורסמו. הללו נתנו ביטוי מרכזי ובולט
לדיווח על המימצאים, כאשר גם אלה שהנתונים הוכיחו ירידה מתמשכת בשיעורי החשיפה שלהם,
מצאו דרכים שונות ומשונות להגמיש את הנתונים ולעצב אותם בצורה יצירתית, כך שיהפכו תוצאות
כושלות להצלחה מדומה. לעומת זאת, קוראי " יתד נאמן" ודאי הבחינו, כי דווקא העיתון שסימן עליה
נאה בנתונים שהוצגו במחקר החדש, הן בנוגע לימות החול והן בנוגע לגיליון ערב שבת, התייחס לכך
בצורה מאופקת. העתון נמנע מלחגוג את יום פרסום הנתונים ולא נתן לכך ביטוי מוחצן וסנסציוני,
אלא בידיעה שנדפסה אתמול באחד העמודים הפנימיים, במסגרת הידיעות השגרתיות המופיעות
במדור השבועי " פרסום ושיווק ".

רבים מבין העוסקים בתחום המדיה והשיווק תהו על כך ושאלו מדוע דווקא " יתד נאמן", שכאמור
רשם לעצמו נתונים חיוביים ועליה נאה, שמציגה אותו כיומון החרדי המוביל בימות החול ובערב שבת,
אינו מתפאר בהישגיו, כאשר, כאמור, דווקא כלי תקשורת אחרים, שמבחינתם לא הגיעו להישגים
מרשימים, בלשון המעטה, עשו מאמצים מביכים כדי לעוות את הנתונים ובלבד שיוכלו להציג
"הצלחה" למראית-עין .

התשובה על כך פשוטה. ל"יתד נאמן" אופי ייחודי מובהק. העיתון נוסד על ידי מרנן ורבנן גדולי ישראל
זצוק"ל ככלי ביטוי מרכזי לדעת התורה וההלכה. בתוקף שליחותו נושא " יתד נאמן" בעול הכבד של
מתן ביטוי מתמיד ועקבי להשקפה התורתית הצרופה בכל עניני השעה שעל סדר היום, ובד-בבד
מביא את כל המידע החדשותי הנחוץ בצורה כשרה ומנופה כסולת נקייה, בהכוונת וועדת הרבנים
שליט"א שהתמנתה על ידי גדולי ישראל. העיתון אינו מודרך משיקולים חומרניים תועלתיים, ולא נועד
להשיג הישגים כלכליים. הוא אינו מהווה עסק מסחרי, אלא כלי שיש לו ייעוד ומטרה, במישור הערכי
והאידיאולוגי .

הדבר בולט במיוחד לעומת האופי המוצהר של העיתונות הפסולה והזולה שחדרה לשולי מחננו;
תקשורת שאין יסודותיה בהררי קודש, אלא הוקמה כמיזם מסחרי נוסף של אנשי עסקים, שבאופן
טבעי כל משאת נפשם להפיק רווחים פיננסיים ולחזור הביתה בשלום. הדבר משפיע, כמובן, על אופי העיתונים הללו, שמנסים לגרוף קהלים רחבים, מעל ומעבר לציבור התורתי והחרדי, וזאת תוך כדי
מאמץ אינטנסיבי לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר. וכידוע, זו אחת הסיבות לכך שמרנן ורבנן
גדולי ישראל שליט"א קבעו כי עיתונים אלה פסולים בעצם מהותם " ופשוט שעל סוג עיתונים כאלה לא
שייך לתת שום הכשר כלל ".

ברור אפוא, כי העיתונים הללו רואים בנתוני השיווק והחשיפה יעד ראשון ובלעדי, ולפיכך מצפים ליום
פרסום הנתונים בכליון עיניים, בהתרגשות ובחרדה, ורואים בו " יום דינה של העיתונות החרדית", כפי
שהגדיר זאת השבוע אחד מהם. מבחינתם, הנתונים המתפרסמים, לטוב או למוטב, הינם גזר דין
קיומי. "יתד נאמן", לעומת זאת, אינו רואה בנתונים הללו משום מדד רלוונטי לכישלון או להצלחה.
העיתון לא נועד להפקת רווחים מסחריים ואינו פוזל לכיוון הפופוליסטי, אלא צועד לאור האמת
התורתית, גם אם " אינה משתלמת" ואף כאשר הדבקות בדרכו תרחיק ממנו קוראים פוטנציאליים
משולי המחנה. בשל כך, גם הנתונים החדשים, שהצביעו דווקא על עליה בכוחו של " יתד נאמן", אינם
מהווים סיבה לטפיחה עצמית על השכם. אדרבה, אנו מתייחסים בזהירות ובחשדנות רבה לכל הישג
פופוליסטי, ואילו היתה מתחוללת לפתע עליה חדה ובלתי מוסברת בשיעור קוראי העיתון, היה הדבר
מתקבל בהסתייגות ומביא לעריכת חשבון נפש, שמא לא זכינו לבטא את האמת התורתית בנאמנות
ובשלמות, ולכן זוכה העיתון לפופולריות המונית וקיומו אינו מקומם עוד את אלה שניחונו בשנאת עמי
הארצות לתלמידי החכמים המנווטים את דרכנו... אם ישנה בכל זאת מידה של נחת, כאשר העתון
מתקדם בצורה עקבית ומגיע להישגי תפוצה נאים, הדבר מביא לסיפוק אך ורק מתוך הערכה, כי
הרקע לעליה בשיעורי החשיפה נובע מכך שיותר ויותר יהודים חרדיים מקבלים ומפנימים את האמת
הפנימית שמביע " יתד נאמן", בשליחותם של מרנן גדולי ישראל, (ומן הראוי להדגיש, כי הנתונים
החיוביים נרשמו דווקא במשך תקופה ממושכת בה העתון מושמץ בכל דרך אפשרית, בשלל אפיקי
המדיה הפסולה, שמנסים להופכו ל"אויב העם", אך השפעתם בפועל מתגלית כחסרת כל משמעות ).

"יתד נאמן" לא היה נתקף פסימיות אלמלא הצליח להגיע לשיעורי חשיפה נרחבים, ובאותה מידה אינו
נתקף באופוריה כאשר הנתונים מסמנים עליה רצופה בכוחו. כל הפרמטרים הללו, לכאן ולכאן,
משפיעים אך ורק על שיקוליהם של אנשי עסקים, הרואים את חזות הכל בשורה האחרונה של חשבון
הבנק, ולפיכך מושפעים באופן תזזיתי מכל משב רוח בדעת הקהל, שמתווה ומעצב את אופי העיתון
במטרה להופכו למסחרי ורווחי ככל האפשר, אך לא בבטאון תורתי וערכי שיש לו מטרות ויעדים
ברורים במישור האידיאולוגי, שאינם מושפעים כמלוא נימה מכל השיקולים של מדדי הפופולריות
ודעת הקהל. יחד עם זאת, דווקא האמון העקבי שניתן ל"יתד נאמן" ע"י קוראיו, מטיל על העתון
מחוייבות כפולה ומכופלת להמשיך במשימותיו וביעדיו, מתוך נאמנות מוחלטת לדרכו העקרונית
ולשליחות שהוטלה עליו ע"י גדולי ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה